Kontakt

Městské kulturní středisko Havířov
Hlavní třída 31a
736 01 Havířov - Město
Tel: 596 808 011
Email: sekretariatmks@mkshavirov.cz
Identifikátor datové schránky: qs9rdxg

Pokladny a rezervace

Kulturní dům Petra Bezruče
Kulturní dům Leoše Janáčka
Kulturní dům Radost
Společenský dům
Kino Centrum
Letní kino

zobrazit

Poukázky Flexi Pass

Flexi PassV pokladnách MKS Havířov je možná úhrada vstupenek na kulturní pořady prostřednictvím tzv. flexi passů společností Le Chéque Déjeuner, s.r.o., a spol. Edenred CZ, s.r.o.

zobrazit

Platby kartou

V pokladnách Kulturního domu Petra Bezruče a Kina Centrum je možná úhrada vstupenek platebními kartami.



Mediální partner MKS Havířov 2017


Partner Mezinárodního varhanního festivalu Vox Organi 2017 a Havířovských slavností 2017

Partner koncertů komorní hudby 2017

Nadace OKD podporuje projekty Den dětí 2017, Letní pohádky a promenádní koncerty v parku 2017, Vánoční městečko 2017

Partner komorních koncertů vážné hudby 2017

Partner komorních koncertů vážné hudby 2017

Podporuje projekt Vánoční městečko 2017

 

 

Změna programů a termínů vyhrazena.


Odběr novinek

Zaregistrujte se pro odběr novinek a budete dostávat aktuální informace.

Mezinárodní varhanní festival VOX ORGANI 2016

KATT Kateřina Chroboková

Mezinárodní varhanní festival VOX ORGANI 2016

KATT Kateřina Chroboková – varhany

KATT je mezinárodně renomovanou varhanicí a cembalistkou. Vedle kariéry v oblasti klasické hudby vytváří pod uměleckým jménem KATT autorskou hudbu, ve které originálně kombinuje zvuk klasických varhan s elektronikou a zpěvem.

Kateřina spolupracovala s významnými zahraničními i českými orchestry a dirigenty jako jsou Anima Eterna s dirigentem Jos van Immerseelem, Zürcher Kammerorchester se Sirem Rogerem Norringtonem, Royal Flemish Philharmonic, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Státní filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava a další. Hostovala na předních domácích i zahraničních mezinárodních hudebních festivalech: Pražské jaro, Struny podzimu, Janáčkův máj, Festival de México en el Centro Histórico, Klara Festival v Bruselu, Festival Salihara v Jakartě v Indonésii a na varhanních festivalech v Anglii, Belgii, Holandsku, Itálii, Francii, Litvě, Lucembursku, Německu, Polsku a Portugalsku.

Kateřina Chroboková vystudovala varhany a cembalo na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, Janáčkově akademii múzických umění v Brně, na Utrecht School of the Arts v Holandsku, na Lemmensinstitut v belgickém Leuvenu a na Schole cantorum ve švýcarské Basileji.

V roce 2008 vydala Kateřina Chroboková pro belgický label Passacaille debutové CD. Její další nahrávka, Concert Champetre pro cembalo a orchestr z roku 2011 s orchestrem Anima Eterna pod vedením Jos van Immersela, získala nejvyšší ocenění časopisu Diapason. Na jaře 2016 vydává Supraphon první CD Veni Sancte Spiritus s vlastními duchovními skladbami (Bach, Pärt, Messiaen, Katt).

Program:

J. S. Bach:Toccata a fuga d moll BWV 565

Katt: Slavkof

 

A. Pärt: Pari Intervallo

Katt:Bogorodice Djevo

 

O. Messiaen: Communion a Sortie

(ze Svatodušní mše)

 

O. Messiaen:Prière après la Communion 

Katt: Veni Sancte Spiritus

variace na svatodušní gregoriánský chorál

 

J. S. Bach:  Toccata d moll „dórická“ BWV 538

Koncert je bez přestávky.

 

Varhany mě vždycky svou zvukovou barevností fascinovaly. Lidé, kteří nechodí na varhanní koncerty, znají většinou pouze ten monumentální zvuk varhanního pléna. Často ovšem neví, že toto „monstrum“, ze kterého vám jde mráz po zádech, se v mžiku může pomocí nádherných flétnových rejstříků proměnit v éterickou vílu. Takových charakterů i různých bizarních zvukových barev mají varhany nespočet.  Přemýšlela jsem, jak tento nástroj zpopularizovat a ukázat tak jeho potenciál.

Nejdříve jsem hrála skladby, které pro mne napsali soudobí skladatelé, v kombinaci s elektronikou a světelným designem. Tak dlouho jsem radila skladatelům, jak nejlépe využívat obrovské možnosti varhan, až jsem začala vytvářet vlastní věci. Když jsem začala komponovat a hrát své vlastní skladby, byl to pocit, který jsem nikdy při hraní skladeb jiných autorů nezažila. Tohle pro mne teprve znamená skutečné vyjádření sebe sama.

V souladu s ambicí propagování varhan pro mne bylo lákavé vystoupit i na jiných platformách než je klasické podium. Své skladby jsem tedy původně nevytvářela pro „klasické“ publikum. Myslím, že právě tento fakt mě nesmírně osvobodil a uvolnil, takže jsem se začala pouštět do věcí, které by mě předtím ani nenapadly. Například jsem začala používat svůj hlas. Nejdřív jako „prodloužený“ rejstřík svého nástroje. Později jsem začala psát i své vlastní texty a ty pak zhudebňovat.

 

Skutečnost, že varhany jsou umístěny většinou pouze v kostele, odrazuje spoustu mladých lidí. Myslí si, že varhanní repertoár je ve většině případech nějaká nudná kostelní hudba. To mne vedlo k myšlence jiné prezentace a odtud byl už jen krůček k sestavení vlastních mobilních varhan. To, že mám svůj mobilní nástroj mi dává velkou svobodu a možnost se dostat do prostor, kde by jinak varhany zaznít nemohly. Nádherné bílé varhany mi postavila česká firma Shan Eduarda Tomana, který varhany původně taky vystudoval. Znali jsme se už z konzervatoře. V projektu mne od začátku podporoval a vytvořil pro mne prototyp tohoto nástroje. Ve zvukové bance varhan mám nasamplované, tedy nahrané, nejkrásnější a nejzajímavější varhany světa. Technologie nahrávání je poměrně složitá. Měla jsem velké štěstí, že se mi podařilo seznámit se s majitelem projektu Sonus Paradisi Jiřím Žůrkem. Spolu se svým týmem nahrává a dokumentuje originální a vzácné nástroje po celém světě. Sama jsem vybrala zvuky rejstříků různých varhan. Například nádherné flétnové rejstříky legendárního francouzského stavitele A. Cavaille-Coll z období romantismu nebo úžasný zvuk renesančních varhan z Izoly.

Splnil se tak můj sen. Mít svůj nástroj a hrát na něm vlastní hudbu je pro mne způsob, jak se nejvíce můžu propojit, komunikovat a sdílet s ostatními lidmi.

 

Johann Sebastian Bach Toccata a fuga d moll BWV 565 a Toccata d moll „dórická“BWV 538

J. S. Bacha není třeba představovat. S oblibou říkám, že je „otcem“ varhanní literatury. Jeho skladby jsou naprosto nadčasové, a proto je téměř vždy zařazuji do své dramaturgie. Tento koncert „rámují“ Toccata d moll „dórická“ BWV 538 a snad nejznámější Bachova varhanní skladba Toccata a fuga d moll BWV 565.

 

Arvo Pärt: Pari Intervallo

Hudbu A. Pärta velice obdivuji. Minimálními prostředky dokáže vystihnout podstatu hudební esence, která mne nesmírně zasahuje. Jeho dílo má velmi spirituální až kontemplativní rozměr. Pro svou stylovou čistotu a originalitu je A. Pärt jedním z nejhranějších soudobých skladatelů. Čerpá rovněž z tradice ortodoxní liturgie. Varhany v jeho duchovních dílech hrají velice důležitou roli.

 

KATT: Bodorodice Djévo

Modlitba Zdrávas Maria byla přeložena do stovek jazyků. Staroslověnský text ve mně evokuje prostředí ortodoxního kostela a to mne hudebně velice inspiruje. Zároveň je mi tento jazyk blízký a cítím v něm své kořeny. 

 

Bogorodice djévo, radujsja,

blagodatnaja Marie, Gospod s toboju.

Blagoslověna ty v ženach,

i blagoslověn plod čreva tvojego,

jako Spasa rodila jesi duš našich

 

(překlad)

Bohorodičko Panno, raduj se,

Maria, milosti plná, Pán s tebou.

Požehnaná jsi mezi ženami

a požehnaný plod života tvého,

neboť jsi zrodila Krista, Spasitele našich duší

 

Olivier Messiaen:  Communion a Sortie (ze Svatodušní mše)

Olivier Messiaen se řadí k těm nejzásadnějším autorům hudby 20. století. Je mým velkým vzorem. Čerpá z tradice jak západní, tak i východní a exotické hudby. Působil jako titulární varhaník v pařížském kostele Saint Trinité. Proto většina jeho varhanních skladeb souvisí s liturgií. Vybrala jsem si dvě části z jeho Svatodušní mše a krásnou Modlitbu (Prière après la Communion). K období svatodušních svátků (Letnice) se váže spousta nádherných chorálů. V návaznosti na Messiaena jsem se inspirovala a z tohoto liturgického období jsem si vybrala svatodušní chorál Veni Sancte Spiritus.

 

KATT:   Veni Sancte Spiritus

Gregoriánský chorál svou jednoduchostí a čistotou fascinoval a inspiroval mnohé skladatele. Na mě působí až téměř hypnoticky. Jako varhanice se pohybuji v sakrálním prostředí, se kterým je gregoriánský chorál úzce spjat. Dodnes se ve spoustě farností praktikuje při liturgii. Měla jsem možnost jej dostatečně často slyšet při různých příležitostech. Rozhodla jsem se tedy čerpat z bohatství této hudební tradice pro svou tvorbu. Tento svatodušní chorál „Veni Sancte Spiritus“ (Přijd', Duchu Svatý) má nádhernou melodii i text. Když jsme jeli nahrávat varhany do Rumunska, Jiří Žůrek, specialista na gregoriánský chorál, mi ho zpíval a vysvětloval text. Tam v Transylvánii při nočním hraní v místní „Černé bazilice“ jsem vymyslela první variace. Skladbu pro sólovou varhanní verzi a hlas jsem pak zpracovala a dokončila po návratu domů.

 

Latinský text

Český text

Veni, Sancte Spiritus,

et emitte caelitus

lucis tuae radium.

Veni, pater pauperum,

veni, dator munerum,

veni, lumen cordium.

 

Consolator optime,

dulcis hospes animae,

dulce refrigerium.

In labore requies,

in aestu temperies,

in fletu solatium.

 

O lux beatissima,

reple cordis intima

tuorum fidelium.

Sine tuo numine,

nihil est in homine,

nihil est innoxium.

 

Lava quod est sordidum,

riga quod est aridum,

sana quod est saucium.

Flecte quod est rigidum,

fove quod est frigidum,

rege quod est devium.

 

Da tuis fidelibus,

in te confidentibus,

sacrum septenarium.

Da virtutis meritum,

da salutis exitum,

da perenne gaudium.

Přijď, ó Duchu přesvatý,

rač paprsek bohatý,

světla svého v nás vylít.

Přijdi, Otče nebohých,

dárce darů přemnohých,

rač nám mysli osvítit.

 

Božský utěšiteli,

něžný duší příteli,

rač nás mile zotavit.

V práci libý pokoji,

smiřiteli v rozbroji,

rač nás v pláči utišit.

 

Světlo duši blažící,

srdce v tebe věřící,

rač milostně naplnit.

Člověk bez tvé pomoci,

slábne a je bez moci,

vše mu může uškodit.

 

Viny z duší našich smaž,

a vyprahlá srdce svlaž,

raněné rač vyhojit.

Srovnej, co je zkřivené,

zahřej, co je studené,

a nedej nám zabloudit.

 

Rač nás, v tebe věřící,

vroucně tebe prosící,

dary sedmi podělit.

Uděl v ctnosti prospěchu,

v smrti dodej útěchu

a dej v radost věčnou vjít.[1]

Program

DatumČasMísto konáníCena
Středa 26. říjen 2016 19:00 KD Radost 160 Kč / Senioři: 90 Kč / Děti, studenti: 90 Kč